۱۳۹۰ مرداد ۲۸, جمعه

شمس‌الملوک مصاحب



شمس‌الملوک مصاحب (1292 در تهران -1376) شاعر و نویسنده، و از نخستین سناتورهای زن مجلس سنای ایران  بود. او جزو نخستین گروه زنان ایرانی که به دانشگاه رفتند نیز هست.
شمس الملوک مصاحب که در خانواده‌ای فرهنگی، در کنار برادرش غلام حسین مصاحب (ریاضی‌دان و دانشنامه‌نویس) و خواهرش اشرف الملوک مصاحب (پزشک) رشد کرده بود، در مدرسه ی ناموس تحصیل کرد و برای ادامه تحصیل به دانشسرای عالی و پس از آن، دانشگته تهران رفت و در سال ۱۳۲۲ در رشته ی ادبیات فارسی دکتراگرفت. موضوع رساله دکترای وی «ادبیات غنایی» بود که با درجه عالی به تصویب رسید. سپس برای ادامه تحصیل در رشته تعلیم و تربیت به دانشگاه‌های کانادا و آمریکا رفت. شمس‌الملوک مصاحب پنج هزار بیت شعر سروده‌است ولی دیوانش چاپ نشده‌است. البته قطعه‌هایی از او در تذکره‌ها آمده‌است از جمله: «هدیهٔ مادر»، «چنگ گسسته» و «یار مهربان».
برخی از مشاغلی که شمس‌الملوک مصاحب در طول زندگی خود برعهده داشت عبارتند از: سرپرستی ماهنامه «زندگی روستایی»، ریاست چند دبیرستان دخترانه مهم تهران مانند دبیرستانهای «پروین»، «شاهدخت» و «نوربخش»، مشاور وزیر آموزش و پرورش در امر مبارزه با بی‌سوادی، معاونت وزارت آموزش و پرورش، ریاست قسمت فرهنگی بنیاد پهلوی ، ۱۷ سال سناتوری درمجلس سنای ایران . آرشیو سخنانی او در مجلس سنا درباره «لزوم جلوگیری از نمایش فیلمهای مبتذل» در کتاب «اسنادی از موسیقی، تئاتر و سینما در ایران (۱۳۰۰-۱۳۵۷ هـ .ش)» موجود است.
منبع ویکی پدیا

هیچ نظری موجود نیست: