۱۳۸۹ خرداد ۲۰, پنجشنبه

ندا ستاره شد...

ازکودکی به من و شایدما  آموخته بودند و به نوعی پذیرفته بودیم، زنی که ممکن  است روزی الگو و نمونه و سنبل شود  باید متین و جدی بوده و  به ندرت لبخند بزند ... در یک کلام برای زن الگو بودن ،از زنانگی باید چشم پوشی کرد!و من همیشه  ازفکر کردن به چنین  زنی  نمی دانم چراچهره ی پروین اعتصامی با روسری که در بعضی، کتابها دیده بودم در نظرم مجسم میشد! اما با از دست رفتن ندا و شناخت او و  بعضی از نقطه های روشن زندگی کوتاهش، این ذهنیت  کلیشه ای و بی روح تبدیل به یک تصویر بسیار زیبا و دلپذیر دیگری شد که آرزویش را داشتم وهمیشه نادیده گرفته می شد....ندا زیبا آرایش می کرد... می رقصید..سرزنده و خواستنی بود...مانند دیگر زنان و دختران سرزمینمان لباس می پوشید و به حجاب علاقه ی آنچنانی نشان نمی داد. زمینی بود و قابل لمس ...و بدنبال آزادی های از دست رفته ای که در کشورهای سنتی مذهبی چون کشور ما از زنان گرفته شده و هر گاه زنی خواستار آن شد بر چسب سبکسری یر پیشانیش زده شده و  می شود!رفتن ندا بسیار غم انگیز و دلخراش بود(چون نادیده گرفته شدن همین زنان در طی قرنها) به طوری که میلیونها انسان در سراسر جهان از دیدن آن متاثر شدند...اما اثرات آن به طور شگفت انگیزی معجزه وار،سنبل زن ایرانی را برای هزاران انسان سنت زده ای که در کشور ما و کشورهایی  با بافت فرهنگی  مشابه زندگی می کنند را، دگرگون کرد.نام ندا در یکی از سیاهترین برگه های تاریخ کشورمان چون ستاره ای زیبا همواره خواهد درخشید!

۵ نظر:

parisa گفت...

خوش به حال او که ستاره شد.ما چه کنیم؟سردرگم و بلاتکلیف از این کوچه به آن راه ؟!!
آخ از پنهان کردن زنانگی مان چیستا...
تو هم یاد هست؟

chista گفت...

آره پریسا جان یادم هست..خیلی خوب...
هر یک از ما می تونستیم ندا باشیم ...اینطور فکر نمی کنی؟؟ندا از جنس ما بود..و از لای کتابها و اشعار عرفا بیرون نیامده بود!!

علی رضا گفت...

چیستا جان تو که ما رو با این نوشته ها شرمنده کردی..باور کن از کنار هر خانمی رد میشم سعی می کنم با احترام باشه تا مبادامتهم به نادیده گرفتنشان بشوم(اسمایلی تعظیم)از شوخی بگذریم مطلبت مختصر و مفید و تفکر برانگیز بود.
من از نوشته های گاه گداری تو لذت می برم.(اسمایلی گل و لبخند)

ناشناس گفت...

نمی گذاریم خون ندا و سهرابها پایمال شود..مرگ بر جمهوری اسلامی..مرگ بر خامنه ای و اسلام.

صدف گفت...

خدایا تا به کی زیر چکمه های ظلم جان دادن برنیاوردن؟آخر مادر بیگناه ندا چه گناهی کرده که هر از جند وقت باید لحظه جان دادن جگر گوشه اش ملعبه دست انسانهای دیوصفت آخوندی شود؟