۱۳۸۹ خرداد ۶, پنجشنبه

سدسیوند+بالا رفتن رطوبت=تخریب پاسارگارد و تخت جمشید

 سه سال پس از مخالفتهای کارشناسان و دوستداران میراث فرهنگی با ساخت و آبگیری سد سیوند معلوم می شود که این مخالفتها بی دلیل نبوده و پایه و مبنای علمی دارند.امروزه هر کسی که کوچکترین آگاهی در امر حفظ و نگه داری آثار تاریخی از جنس سنگ داشته باشد  به خوبی می داند که رطوبت بزرگترین دشمن چنین بناهایی ست. بالا رفتن میزان رطوبت بهترین زمینه را برای تخریب بناهای سنگی محوطه های تاریخی تخت جمشید و پاسارگاد فراهم می کند. در خبرها خواندم که :اکنون در آخرین سال دهه هشتاد خورشیدی و اواسط دومین ماه فصل بهار؛ نشانگر رطوبت سنج در کنار آرامگاه کوروش روی عدد 30 می ایستد یعنی رطوبت این محوطه تاریخی به شکل خطرناکی بالا رفته به هنگام راه اندازی سد سیوند درجه رطوبت این منطقه در نهایت به 12 تا 15 درجه می رسید. اما اکنون این میزان  دو برابر بیشتراز اندازه پیشین است!  همانگونه که گفته شد؛رطوبت زیاد برای بناهای سنگی از مضرترین عوامل تخریب است، عاملی که موجب رشد گلسنگها و تخریب سنگهای هر بنایی خواهد شد.

 سد سیوند، افزایش سطح زمینهای کشاورزی اطراف محوطه های تاریخی و بازدیدهای فراوان مردمی از جمله اصلی ترین عوامل افزایش رطوبت در این منطقه و در نتیجه عاملی برای رشد گلسنگها است. شاید بدانید که  در شمال ایران هیچ بنای سنگی مربوط به زمانهای گذشته وجود ندارد.که اصلی ترین  دلیل آن رطوبت بالا و هجوم گلسنگها ست که آنها را به خاک تبدیل کرده است.
بارها کارشناسان حفظ و نگه داری اثار باستانی تاکید داشته اند که  از بهترین و اصلی ترین راهکارهای کاستن از سطح تخریب بناهای تاریخی استان فارس که از جنس سنگ ساخته شده اند؛ کم کردن  از میزان رطوبت هوای منطقه است، این در حالی است که احداث سد سیوند و پافشاری بر راه اندازی و آبگیری  آن نشان از بی توجهی و خصومت  دیرینه ی حاکمان حمهوری اسلامی با فرهنگ و گذشته ی ایران  و ایرانیت دارد. مخالفتها با احداث سد سیوند برای به زیر آب رفتن آثار تخت جمشید و پاسارگاد نبود.بلکه بایدتوجه میشد که با راه اندازی این سد اکوسیستم منطقه تغییر پیدا می کند و تغییر اکوسیستم،موجب پیدایش گیاهان و جانوران جدید خواهد شد که موجب نابودی آثار تاریخی ارزشمند و تکرار نشدنی به یادگار مانده از نیاکانمان خواهد شد.
البته انتظارکمک داشتن ازدولت اشغالگر که کمر به نابودی سرزمین و فرهنگ چند هزار ساله ی  ما بسته و از هر راهی برای رسیدن به این هدف شوم استفاده می کند..بسی بیهوده ست ..براستی برای حفظ این میراث بی همتا ، چه باید ؟؟

۹ نظر:

ناشناس گفت...

توی کشوری که بی ارزش ترین چیز برای حکومتش جان مردمه فکر می کنید کسی به فکر اثار باستانیه/؟؟؟خدا آخر عاقبت ما رو با بی لا مذهبها به خیر کنه!

پریسا گفت...

تو می دونی بی لامذهبها یعنی چی چیستا؟

آرزو آگاه گفت...

چقدر دلم میسوزه وقتی میبینم تعمدا" دارن باستان ایران زمین رو که هویت ما در آن هست نابود میکنن....به زور میخوان خودشون رو عرب بکنن و جای عربستان رو بگیرن...

صدف گفت...

توی کشوری که بی ارزش ترین چیز برای حکومتش جان مردمه فکر می کنید کسی به فکر اثار باستانیه/؟؟؟خدا آخر عاقبت ما رو با بی لا مذهبها به خیر کنه!

کاملا موافقم...اسمایلی کپی پیست و گل رز و دست

chista گفت...

پریسا جان فکر کنم از بین لا و بی یکی باید انتخاب میشد.

Unknown گفت...

نگران نباشيد، همه کارهاي اين رژيم کارشناسي شده و بي سابقه در تاريخ است.
اندوه و گريه ما پاياني ندارد؟ دارد... اندکي صبر، سحر نزديک است

arash گفت...

برای اینها مهم نیست که که چه بالای بر سره پاسارگارد بید

این وظیفه ما است که از تاریخ خود دفاع کنیم

Ali Shams گفت...

تسلیت به ایران و ایرانیان وبه کوروش و ماندانا! وقتی به افکار مردم و پدرو مادرهای سادمون که فکر میکنن اینا امامزاده ان،فکر میکنم آتیش میگیرم، اینکه چرا رای اورد؟ باکدوم2برابر رای؟
خدایا!پس امام زمانمون کجاست که بیاد این رژیم طاغوتیرو سرنگون کنه؟ خدایا مردممونو کمک کن واز دست اینا نجات بده!

yas گفت...

برای حاکمان این کشور فقط نفت مهمه که میتونه قدرتشونو حفظ کنه.بقیه چیزها باید نابود بشن بخصوص که اثر اقتدارایرانی باشه.